The conceptualization of the electric and magnetic field.Analysis of the student conceptions

Authors

  • B. E. Osorio MsC en Educación y Desarrollo Humano, Institución Universitaria Pascual Bravo
  • J. A. Osorio PhD en Física, Instituto de Física, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad de Antioquia
  • L. S. Mejía PhD en Educación, Facultad de Educación, Universidad de Antioquia-CEFA
  • G. E. Campillo PhD en Física, Departamento de Ciencias Básicas, Universidad de Medellín.
  • R. Covaleda PhD en Enseñanza de la Física, Instituto de Física, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad de Antioquia

Keywords:

Learning of electromagnetism, physics education

Abstract

This paper will present the results gathered from an investigative project carried out with undergraduate engineering students. The goal of the investigation is to discover whether the  students,  throughout  the  course  of  the  semester,  gain  a  proper  understanding  of the main concepts related to the electric and magnetic field. At the end of the semester, we used as our investigative strategy a questionnaire with four questions to collect the required information and it were administered to 193 students, who saw in that semester the course electricity and magnetism. Questions were selected from researches related to the same theme. The results revealed the difficulties the students have when they try to explain the phenomena related to electromagnetism. Finally, the paper reinforces the importance of the role of experiments and the construction of laboratory situations when it comes to teaching students about electromagnetic phenomena. We also reflect on the possibilities that are opened up by combining the experimental part in the formal process of teaching physics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] R. Velásco y A. Garritz, Revisión de las concepciones alternativas de los estudiantes de secundaria sobre la estructura de la materia. Investigación Educativa. 14 (2), pp. 92-105. 2003

[2] P. J. Garnett y M. W. Hackling, Students’ Alternative Conceptions in Chemistry: A Review of Research and Implications for Teaching and Learning, Studies in Science Education, 25, pp. 69-95, 1995

[3] C. Furió y J. Guisasola, Deficiencias epistemológicas en la enseñanza habitual de los conceptos de campo y potencial eléctrico. Enseñanza de las ciencias, 15(2), pp 259-271, 1997.

[4] J. Guisasola, J.M. Almudí y M. Ceberio, Concepciones alternativas sobre el campo magnético estacionario. Selección de cuestiones realizadas para su detección. Investigación y Didáctica, 21 (2), pp. 281-293, 2003.

[5] J. M. Almudí, “Introducción del concepto de campo magnético en el primer ciclo de la universidad: dificultades de aprendizaje y propuesta alternativa de orientación constructivista”. Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco, 2002.

[6] Maloney, O ́Kuma, Hieggelke y Van Heuvelen. Surveying students ́conceptual knowledge of electricity and magnetism. Phy. Educ. Res., American Journal of Physics Suppl., 69 (7), pp. 12—23, 2001.

[7] D. Hodson, Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio, Enseñanza de las Ciencias, 12, pp 299-313, 1994.

[8] D. Gil, G, Furió y E. Valdés, ¿Tiene sentido seguir distinguiendo entre aprendizaje de conceptos, resolución de problemas de lápiz y papel y realización de prácticas de laboratorio?”. En: Enseñanza de las Ciencias. 17 (2), pp. 311-320, 1994.

[9] D. Gil y R. Valdés, “Un ejemplo de práctica de laboratorio como actividad investigadora”. En: Alambique. Vol. 6. pp. 93-102, 1995.

[10] R. Duit y J. Confrey, (1996). Reorganizing the curriculum and teaching to improve learning in science and mathematics. In In D. F. Treagust, R. Duit & B. F. Fraser (Eds.), Improving teaching and learning in science and mathematics. Ny: Teachers College Press, 1996.

[11] J. Jorba y N. San Martí, Enseñar, aprender y evaluar: Un proceso de regulación continúa. Propuestas didácticas para las áreas de las ciencias y las matemáticas. Capítulo 3, Barcelona, 1994.

Published

2015-08-16

How to Cite

Osorio, B. E., Osorio, J. A., Mejía, L. S., Campillo, G. E., & Covaleda, R. (2015). The conceptualization of the electric and magnetic field.Analysis of the student conceptions. Revista CINTEX, 20(1), 123–137. Retrieved from https://revistas.pascualbravo.edu.co/index.php/cintex/article/view/34

Issue

Section

ARTICLES