Society, education and technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33131/24222208.316

Keywords:

Education, School, Society, Technology

Abstract

Technology continues to progress and occupy a privileged space in the communities. Changes can be observed when resources are transformed or created to support the functions of man at work or in society. At school, too, technologies are present and adapting them to teaching and learning processes brings changes and updates. This paper aims to present some reflections on the relationship between society, education and technology. Some conceptual aspects and practical approaches to the school are outlined. For its development begins with a general context of the relations between society, education and technology, then the role of the school in the digital society is addressed, and finally, some considerations are raised on the key aspects treated throughout the presentation and its contributions to research on education and information and communication technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] J. A. Acevedo Díaz. ¿Qué puede aportar la Historia de la Tecnología a la Educación CTS? Praxis Pedagógica, Vol. 11, pp. 31-39, 2010. [Online] Disponible en: http://biblioteca.uniminuto.edu/ojs/index.php/praxis/article/view/506
[2] S. J. Coste Polanco. Tecnología, educación y humanismo. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, Vol. 4, No. 8, pp. 19-21, 2014. [Online] Disponible en: http://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/viewFile/70/69
[3] J. Cabero. Reflexiones sobre la brecha digital y la educación: siguiendo el debate. Inmanencia. Revista del Hospital Interzonal General de Agudos (HIGA) Eva Perón, Vol. 4, No. 2, pp. 14-26, 2015. [Online] Disponible en: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/inmanencia/article/view/6242
[4] B. E. Sampedro Requena. Las TIC y la educación social en el siglo XXI. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, Vol. 5, No. 1, pp. 8-24, 2016. [Online] Disponible en: http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/view/4014/3842
[5] M. Castells. (2005). The Network Society: from Knowledge to Policy. En: M. Castells y G. Cardoso (Eds). The Network Society From Knowledge to Policy. Washington: Center for Transatlantic Relations, pp. 3-22, 2005. [Online] Disponible en: http://www.umass.edu/digitalcenter/research/pdfs/JF_NetworkSociety.pdf
[6] R. Rueda Ortiz. Educación y cibercultura: campos de estudio, retos y perspectivas. Revista Educación y Pedagogía, Vol. 24, No. 62, pp. 11-16, 2013. [Online] Disponible en: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/14106/12490
[7] M. J. Naranjo Otálvaro & J. F. Vanegas Upegui. La Formación en Responsabilidad Social Empresarial en la Educación Terciaria. Revista CINTEX, [S.l.], v. 19, p. 39-62, dec. 2014. [Online] Disponible en: http://pascualbravo.edu.co:5056/cintexpb/index.php/cintex/article/view/39.
[8] L. Colmenares Zamora. (2015). Investigación y Educación en TIC dentro de escenarios de reordenamiento educativo, social y económico. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, Vol. 3, pp. I-III, 2015. [Online] Disponible en: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1438/1153
[9] G. Almerich, N. Orellana & I. Díaz-García. Las competencias en TIC en el profesorado en formación y su relación con las creencias pedagógicas, la autoeficacia y la percepción del impacto de las TIC en la educación. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad. Cádiz, España: Bubok. Vol. 2, pp. 589-597, 2015. [Online] Disponible en: http://aidipe2015.aidipe.org
[10] A. M. Herrera Jiménez. Una mirada reflexiva sobre las TIC en Educación Superior. Revista electrónica de investigación educativa, Vol. 17, No. 1, pp. 1-4, 2015. [Online] Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412015000100011
[11] F. D. Trujillo, A. Pozo, P. J. Sotorrío, F. J. Sánchez, E. B. Blázquez & J. Sánchez, J. Hacia un nuevo entorno de aprendizaje en la Electrónica de Potencia: de lo virtual a lo personal. Modelling in Science Education and Learning, Vol. 9, No. 1, pp. 161-172, 2016. [Online] Disponible en: https://polipapers.upv.es/index.php/MSEL/article/view/4461
[12] J. Cabero. La formación en la sociedad del conocimiento. Indivisa, Vol. 13, pp. 1-40, 2008. [Online] Disponible en: http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/jca23.pdf
[13] V. Capasso & M. Jean Jean. Imagen, dispositivo y cultura visual. Plurentes: Artes y Letras, Vol. 2, No. 3, pp. 1-17, 2013. [Online] Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/26245/Documento_completo.pdf?sequence=1
[14] N. C. Burbules. El aprendizaje ubicuo: nuevos contextos, nuevos procesos. Entramados: educación y sociedad, Vol. 1, No. 1, pp. 131-134, 2014. [Online] Disponible en: http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1084
[15] A. Rodríguez de las Heras. Ciudadanos con tecnología incorporada. Telos, Vol.100, pp. 88-92, 2015
[16] L. D. Vesga Parra. Las TIC en la escuela: entre ideales y realidades. Nodos y Nudos, Vol 3, No. 31, pp. 40-45, 2011. [Online] Disponible en: http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/931/953
[17] P. Wastiau, R. Blamire, C. Kearney, V. Quittre, E. Van de Gaer & C. Monseur. The Use of ICT in Education: a survey of schools in Europe. European Journal of Education, Vol. 48, pp. 11–27, 2013. [Online] Disponible en: https://orbi.ulg.ac.be/bitstream/2268/167401/1/article%20de%20EJE.pdf
[18] G. Y. Calle Álvarez. Las habilidades del pensamiento crítico durante la escritura digital en un ambiente de aprendizaje apoyado por herramientas de la web 2.0. Encuentros, Vol. 12, No. 1, pp. 27-45, 2014. [Online] Disponible en: http://repositorio.uac.edu.co/jspui/bitstream/11619/1442/1/Las%20habilidades%20del%20pensamiento%20cr%C3%ADtico%20durante%20la%20escritura.pdf
[19] B. Gros. La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes. Education in The Knowledge Society, Vol. 16, No. 1, pp. 58-68, 2015. [Online] Disponible en: http://revistas.usal.es/index.php/revistatesi/article/view/eks20151615868
[20] C. Suárez. De la escuela-lugar a la escuela-nodo. Blog sobre Educación y Virtualidad, 2012. [Online] Disponible en: http://educacion-virtualidad.blogspot.com.es/
[21] E. Guerrero Cárdenas. Aprendizaje y TIC en el siglo XXI. Revista Internacional de Humanidades, Vol. 4, No. 1, pp. 73-85, 2015. [Online] Disponible en: http://journals.epistemopolis.org/index.php/humanidades/article/view/739
[22] A. Akçay & A. Arslan. The using of blogs and Turkish education. Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, No. 2, pp. 1195-1199, 2010. [Online] Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042810002119
[23] P. Marqués Graells. Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. 3 ciencias, cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, Departamento de Pedagogía Aplicada - Facultad de Educación Universidad Autónoma de Barcelona (UAB); Vol. 2, No. 1, pp. 2-15, 2013. [Online] Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4817326
[24] J. M. Correa & J. Paredes. Cambio tecnológico, usos de plataformas de e-learning y transformación de la enseñanza en las universidades españolas: la perspectiva de los profesores. Revista de Psicodidáctica, Vol. 14, No. 2, pp. 261-278, 2009. [Online] Disponible en: https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/4282/728-1156-1-PB.pdf;jsessionid=7BC8DAE41DB88B39CB415DC927011D80?sequence=1
[25] L. Jari, P. Näykki & S. Järvelä. Supporting small-group learning using multiple web 2.0 tools: a case study in the higher education context. Internet and Higher Education, Vol. 15, No. 1, pp. 29-38, 2012. [Online] Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1096751611000546
[26] V. Marín. Trabajando en el aula de Grado de Educación Primaria con Edublog. En: G. Domínguez, E. López y A. H. Martín (coords.). II Seminario científico sobre formación, estrategias didácticas y experiencias digitales 2.0 en el Espacio Europeo de Educación Superior. pp. 193-205. Sevilla: Ed. AFOE, 2011
[27] K. R. Popper. El cuerpo y la mente: escritos inéditos acerca del conocimiento y del problema cuerpo-mente. Universitat Autònoma de Barcelona, 2002.
[28] G. Aguilar & M. Yévenes. Semejanzas y diferencias de la mediación que realizan educadoras de párvulos, en las experiencias de aprendizaje de jardines infantiles con modalidad curricular integral y énfasis pedagógicos distintos. Tesis Doctoral, Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Santiago de Chile. 2014. [Online] Disponible en: http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/2741/TPARV%2035.pdf?sequence=1
[29] R. J. Laso Bayas. La mediación pedagógica en la Facultad de Filosofía de la Universidad del Azuay. Aplicación en el aula. Tesis de Maestría. Universidad de Cuenca – Ecuador, 2014. [Online] Disponible en: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/20777/1/tesis.pdf
[30] J. Gómez-López & J. Cano Escoriaza. El pensamiento docente y su influencia en la implantación de las tecnologías de la información y la comunicación en el aula: desafíos y oportunidades. Contextos Educativos, Vol. 14, pp. 67-84, 2011. [Online] Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3762809.pdf
[31] C. Barroso Jerez, L. M. Naya Garmendia & J. A. Rodríguez Hernández. El problema de la educación o la educación como problema. En: González-Geraldo (Coord.) Educación, Desarrollo y Cohesión Social, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, España. 2015 [Online] Disponible en: http://www.redsite.es/cuenca2015/docs/ponencias/SITE%202015%20-%20Ponencia%201.pdf
[32] C. Coll, C. y C. Monereo. (2008). Educación y aprendizaje en el siglo XXI: Nuevas herramientas, nuevos escenarios, nuevas finalidades. En C. Coll y C. Monereo (coord.). Psicología de la educación virtual. Madrid: Morata, pp.19-53
[33] R. Ríos Galvis. Difusión Científica en Colombia, caso de estudio Institución Universitaria Pascual Bravo. Revista CINTEX, [S.l.], Vol. 22, No. 2, p. 7-9, dec. 2017. [Online] Disponible en: http://pascualbravo.edu.co:5056/cintexpb/index.php/cintex/article/view/303
[34] A. Gay. Tecnología y sociedad. Latin American and Caribbean Journal of Engineering Education, Vol. 2, No.2, pp. 47-50, 2008. [Online] Disponible en: http://journal.laccei.org/index.php/lacjee/article/view/25
[35] L. Wacquant. Entrevista con Loïc Wacquant: Pensamiento crítico y disolución de la Doxa. Realidad visual. Vol. 2, No. 4, 2005

Published

2018-12-31

How to Cite

Calle Álvarez, G. Y. (2018). Society, education and technology. Revista CINTEX, 23(2), 104–113. https://doi.org/10.33131/24222208.316

Issue

Section

SCIENCE REFLECTION PAPERS