Impact of the use of interactive learning objectsin the appropriation of knowledge and its contributionto the development of mathematical skills:an outcome of research experience
Keywords:
Objects Interactive Learning, Teaching Mathematics, ICT, Descartes JS, Education, autonomous and collaborative learning, ColombiaAbstract
The necessary innovation in the processes teaching and learning of mathematics, having as reference the advance vertiginous of the Information Technology and Communication ICT, make school environments evolve, undertakes to investigate new models of pedagogical intervention in the classroom, using digital resources, many of them available in virtual repositories, like Interactive Learning Objects, ILO, as they were put at the service of the educational system in the area of Mathematics, by Descartes Digital Education Network. These models should be tested to determine its reliability and efficiency. Therefore within the research program “Pedagogical appropriation of ICT in Innovative Schools the Center the Innovation Educational Regional, CIER West”, was conducted the research project “Impact Assessment Using Interactive Learning Objects through Descartes JS Tool with math students Fourth and Fifth Grade Primary” by the University Institution Pascual Bravo, in the Innovative Schools, Debora Arango Perez the Medellin and the Primitivo Leal of Sabaneta, the results are the subject of this Article
Downloads
References
[2] O. Muñoz, (2012). Diseñar e implementar una estrategia didáctica para la enseñanza aprendizaje de la función lineal, modelando situaciones problema a través de las TIC: Estudio de caso en el grado noveno de la Institución Educativa la Salle, de Campoamor. Tesis Maestría. Universidad Nacional de Colombia, 2012.
[3] J. M. Sáez López. Valoración del impacto que tienen las TIC en Educación Primaria en los procesos de aprendizaje y en los resultados a través de una triangulación de datos. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 11(2), 11-24, 2012.
[4] M. Fandos, J. Jiménez, y A. González. Estrategias didácticas en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. En: Acción Pedagógica, v.11, no.1, (págs. 27-38) Recuperado de: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17055/1/art3_v11n1.pdf, 2002.
[5] ITE. Instituto de Tecnologías Educativas Departamento de Proyectos Europeos. Competencia Digital. Recuperado de: http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/, 2011.
[6] Proyecto Descartes, consultado en: http//proyectodeartes.org, 2013.
[7] MEN. Ministerio De Educación Nacional De Colombia. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-116042_archivo_pdf.pdf
[8] NISS, MOGENS. Mathematical Competencies and The Learning of Mathematics: The Danish KOM Project. Recuperado de http://www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/CTH/mve375/1213/docs
/KOMkompetenser.pdf, 2003
[9] Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA, 2013). Recuperado el 16 de noviembre de 2015 de: http://www.oecd.org/centrodemexico/medios/41479051.pdf
[10] O. Erazo. El rendimiento académico, un fenómeno de Múltiples relaciones y complejidades. Recuperado el 15 de noviembre de 2015 de: http://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TODO=El+rendimiento+acad%C3%A9mico%2C+un
+fen%C3%B3meno+de+M%C3%BAltiples+relaciones+y+complejidades, 2010.
[11] García, L. B., Naissir, L., Contreras, C., y Moreno, A. (2015). El estado emocional y el bajo rendimiento académico en niños y niñas de Colombia. Avances En Psicología, 23 (1), 103-113.